Strona główna Krótkie recenzje „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

„Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Wernisażeria
0 komentarz
Jacek-Malczewski-Autoportret-z-meduza-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie

Wystawa „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie.

Oscar Wilde zazwyczaj ma rację, chyba, że nie ma racji, to wtedy nie ma racji. I o ile wie, co mówi o pokusie (jedyny sposób, żeby się od niej uwolnić, to jej ulec), to trąbiąc, że „każda sztuka jest bezużyteczna”, błądzi we mgle jak postać z obrazu Caspara Davida Friedricha, gdyby wędrowiec raczył na chwilę porzucić romantyczne bóle egzystencjalne i zejść ze skały. 

I w przypadku przygotowanej przez polskich i francuskich kuratorów wystawy „Polska. Siła obrazu”, która miała premierę w filii Luwru w Lens pod – moim zdaniem – ciekawszym tytułem „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation” („Polska 1840–1918. Namalować ducha narodu”), nie miał racji nasz nieboraczek Oscar Fingal O’Flahertie Wills (nic dziwnego, że zredukował liczbę imion o cztery, pewno sam nie mógł ich zapamiętać).

Wladyslaw-Jarocki-Huculi-w-Karpatach-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Władysław Jarocki, Huculi w Karpatach, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie
Jozef-Chelmonski-Sojka-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Józef Chełmoński, Sójka, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

„Polska. Siła obrazu” a duch narodu

Bo podczas rozbiorów sztuka (oraz literatura i muzyka) pełniła ważną kulturotwórczo-mitotwórczą funkcję: podtrzymywała morale, niczym wizualny odpowiednik prozy Sienkiewicza „krzepiła serca”, na różne sposoby kształtowała zbiorową pamięć, nad której wysadzeniem zaborcy pracowali intensywnie przez 123 lata. 

Kazimierz-Sichulski-Wiosna-tryptyk-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Kazimierz Sichulski, Wiosna, tryptyk, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

A jak najlepiej zobrazować to kształtowanie? Namalować sto obrazów albo przynajmniej zgromadzić je w jednym miejscu, co też zrobiono w Muzeum Narodowe w Warszawie. Jeden obraz ma siłę, żeby trzymać w ryzach tożsamość narodową narodu bez państwa, a co dopiero ponad sto obrazów. Jest moc.

Wladyslaw-Jarocki-Dziewczyna-goralska-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Władysław Jarocki, Dziewczyna góralska, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie
Ferdynand-Ruszczyc-Stare-jablonie-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Ferdynand Ruszczyc, Stare jabłonie, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Pozytywistyczne grzmoty i mitologia historyczna

W salach wyeksponowano prace namalowane w latach 1840-1918 przez same romantyczno-pozytywistyczno-młodopolskie nazwiska-grzmoty. A wśród nich znaleźli się: Stanisław Wyspiański, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Jan Matejko, Leon Wyczółkowskiego, Józef Mehoffer, Olga Boznańska, Józef Brandt, Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc, Konrad Krzyżanowski, Jacek Malczewski, Wojciech Weiss, Jan Stanisławski, Juliusz i Wojciech Kossakowie, Witold Wojtkiewicz, Władysław Ślewiński, Artur Grottger, Józef Simmler, Julian Fałat i Zbigniew Pronaszko. Sporo tego.

Jozef-Falat-Autoportret-i-Olga-Boznanska-Portret-kobiety-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Józef Fałat, Autoportret i Olga Boznańska, Portret kobiety, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Na wystawie pojawiło się mnóstwo wątków z okresu zaborów: od malarstwa mitologiczno-historycznego (oczywiście z akcentem Napoleońskim), niekiedy dość mocno odleciałej gloryfikacji przeszłości Polski i sztuki narodowej z Norwidowsko-Mickiewiczowskim tłem, przez pejzaże i domy/dwory jako „małe ojczyzny” oraz nawiązania do kultury ludowej, aż po awangardowe eksperymenty i zupełnie niemesjanistyczną sztukę dla sztuki. 

Wernisazeria-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Ja na wystawie „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie
Leon-Wyczolkowski-Stanczyk-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Leon Wyczółkowski, Stańczyk, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Siła obrazu oraz power Stańczyka

Furorę jak zwykle robiły dwa klasyki Muzeum Narodowego w Warszawie, czyli „Babie lato” i „Stańczyk”, przy którym mnie widzicie. Ze względu na charakter wydarzenia zdecydowałam się wystąpić w spódnicy nawiązującej do polskiej kultury ludowej. 

Jozef-Chelmonski-Babie-lato-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Józef Chełmoński, Babie lato, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Na wystawie „Polska. Siła obrazu” była oczywiście pełna porażającej ciszy i skamieniałych emocji „Trumna chłopska” Aleksandra Gierymskiego, a z dóbr importowych największą bombą był „Czarny staw” z Muzeum Narodowego w Krakowie. Pejzaż wygląda jak współczesna fotografia i aż trudno uwierzyć, że Stanisław Witkiewicz namalował go prawie 130 lat temu, również i ten obraz macie na zdjęciu. 

Stanislaw-Witkiewicz-Czarny-staw-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Stanisław Witkiewicz, Czarny staw, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie
an-Matejko-Reytan-Upadek-Polski-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Jan Matejko, Reytan (Upadek Polski), „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawę otwiera monumentalny „Reytan (Upadek Polski)” Jana Matejki z 1866 roku, który przedstawia tragiczną scenę przyklepania pierwszego rozbioru polski, a więc moment oficjalnego „otwarcia” zaborów, a zamyka „W sadzie” Zbigniewa Pronaszki z 1910 roku. 

Zbigniew-Pronaszko-W-sadzie-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Zbigniew Pronaszko, W sadzie, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

To była moja pierwsza wystawa po prawie trzech miesiącach koronaszlabanu; po słynnej już takiej pięknej i długiej kolejce do Muzeum Narodowego w Warszawie wnoszę, że nie ja jedna tęskniłam za ekspozycjami. A że „Polska. Siła obrazu” jest jedną z ciekawszych i bardziej oczekiwanych wystaw ostatnich lat, fantastycznie, że udało się ją przedłużyć do 21 lutego. 

Kto jeszcze jej nie widział, niech natychmiast szoruje do Muzeum Narodowego.

Jacek-Malczewski-Melancholia-Polska.-Sila-obrazu-Muzeum-Narodowe-w-Warszawie
Jacek Malczewski, Melancholia, „Polska. Siła obrazu”, Muzeum Narodowe w Warszawie

Obrazy udostępniły następne instytucje: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Królewski na Wawelu, Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz kolekcjonerzy prywatni.

***

0 komentarz

Zobacz też

Napisz komentarz

Wernisażeria, oprócz wernisaży i wina, potrzebuje ciasteczek. Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko ciasteczkom. Zgadzam się Więcej